Розвиток зв'язного мовлення

Краса осіннього парку
Твір на основі власних спостережень
Мета: закріплювати уміння добирати синоніми, епітети, порівняння; повторити частини мови; вчити складати план та художній текст за власними спостереженнями; розвивати спостережливість, увагу, фантазію, усне й писемне мовлення; виховувати почуття прекрасного, любов і дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: запис музики П.І. Чайковського «Пори року. Осінь», робочий зошит.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.  Відгадування загадки.
Мандрує вона гаєм,
Дарунки роздає,
Ось жовтий лист спадає,
І холодніш стає.
(Осінь)
- За якими ознаками ви відгадали пору року?
2.  Бесіда.
- Пригадайте якомога більше рослин, які ви побачили в осінньому парку. -Пофантазуйте, про що розповідала берізка (дуб, клен, ялинка, сосонка, горобина...).
- Про що співали пташки?
- На що скаржилася земля? -Поміркуйте, чому зникли комахи.
- Що вас найбільше вразило в осінньому парку?
- Визначте тему нашого уроку.
З. Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ми будемо складати твір за темою «Краса осіннього парку». Підготуймося.
III. Актуалізація опорних знань учнів.
1.  Проведення гри «Хто більше?».
- Хто за хвилину запише якнайбільше слів, що означають дії осені? (Одягає, звеселяє, походжає, малює, зриває, вплітає, чарує, милує.)
- Поясніть вислів «осінь чарує» (осінь малює, осінь походжає).
2.  Робота над тлумаченням слів.
- Поясніть значення слів, добираючи синоніми.
Гай - ліс.
Багряний - густо-червоний, пурпуровий.
Розмаїтий - багатобарвний, кольористий, різнобарвний.
3.  Доберіть до поданих дій потрібні слова.
Торкнулася лісу (осінь).
Співають журні пісні (птахи).
Стелить багатобарвну ковдру (осінній ліс).
Жовтіють (берези, липи}.
Вкривається багрянцем (клен).
Обвисає розкішними червоними гронами (горобина).
Розчісує коси берізкам (лагідний вітерець).
Перестукуються (дятли).
4.  До поданих іменників доберіть по 2 — 3 найбільш виразних, на вашу думку, прикметників (завдання 3).
Наприклад.
Осінь - чарівна, золота, кольориста.
Вітер - лагідний, легенький, бадьорий, холодний, злий, поривчастий.
Птахи - дзвінкоголосі, перелітні, зимуючі.
Берізки - довгокосі, золотокосі, стрункі, білостанні.
Дерева - різнокольорові, багряні.
5.  Придумайте порівняння до поданих слів. Запишіть.
Віти беріз, мов (золоті стрічечки).
Осінь, як (добра чарівниця).
Листочок клена, наче (гаряча червона зірочка).
Листя беріз, мов золоті монети.
Горобина палає, мов вогонь.
6.  Орфографічна гімнастика. Пригадайте написання поданих слів. Впишіть пропущені букви.
Віт_рець, л_стівки, ч_рвоніє, з_мля, д_влюсь, ст._жина, дят_л, с_ничка, г_р_бець, зв_селяє, ч_рвоний, кл_нове.
Фізкультхвилинка
Ми - берізки і кленці.
В нас тоненькі стовбурці, (встати)
Ми в стрункі стаєм рядочки,
випрямляєм гілочки! (руки перед собою)
Ледь зіп'явшись з корінців,
Дістаємо промінці, (руки вгору)
Ми стискаєм їх вогонь
в зелені своїх долонь, (стискання кулаків)
Хилять свіжі вітерці
вліво-вправо стовбурці, (нахили тулуба)
Ще й верхівки кожен ряд
нахиля вперед-назад. (вправи для шиї)
IV. Робота над написанням твору.
1.  Повторення структури тексту.
- З яких частин складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка.)
2.  Робота в групах. Складання плану розповіді «Краса осіннього парку» на основі власних спостережень.
Орієнтовний план
1. Осінній день. Погода.
2. Мої відчуття.
3. Рослини парку восени.
4. Зустріч із пташками.
5. До зустрічі взимку!
3. Обмірковування тексту твору під музику П.І. Чайковського «Пори року. Осінь».
Складання усної розповіді «Краса осіннього парку».
4. Самостійне написання твору.
5. Самоперевірка.
6. Читання творів у класі (3 — 4 учні). Аналіз текстів.
V. Підсумок уроку.
- Про яку пору року ми говорили на уроці?
- Назвіть пори осені.
- Яку пору осені ви описували у своїх творах?
- Послухайте речення.
Щодня сіє похмуре небо дрібним дощиком, набігає злий вітер, кидається на всі боки, торкає оголені дерева.
- Яка пора осені описана? (Пізня осінь.)
- Який осінній місяць відповідає золотій осені, а який - пізній?
VI. Домашнє завдання.
Складіть три речення про осінні місяці.
Урок 2
Подружилися
Переказ
Мета: вчити розрізняти типи текстів, складати план, ділити текст на частини, писати переказ; розвивати увагу, пам'ять, усне і писемне мовлення; виховувати прагнення бути справжніми друзями.
Обладнання: робочий зошит; 2-3 кольорові малюнки котиків.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Бесіда.
- Які прислів'я про дружбу ви знаєте? (Дружба як дзеркало -розіб'єш, не складеш.)
- Які оповідання, казки, що вчать бути справжніми друзями, ви читали?
2. Уважно послухайте тексти і визначте їх види. Поясніть свій вибір.
Берізка
На шкільному подвір'ї росте білокора берізка. її віти тонкі, розкішні. Весною на них з'являються ніжні клейкі листочки, а потім - сережки. Влітку вона надягає густі зелені шати. (Текст-опис.)
Кульбаба — лікарська рослина
Кульбаба - лікарська - цінна рослина.
Настій з квіток п'ють при багатьох хворобах. Молочним соком закапують очі при запаленні.
Листки кульбаби містять вітаміни, солі заліза, кальцію і фосфору. Відвари листя використовують як вітамінний засіб при порушенні обміну.
речовин. (Текст-міркування.)
 - Текст якого типу не прочитано? (Текст-розповідь.)
III. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя.
Сьогодні на уроці ви будете вчитися писати переказ тексту.
Прочитайте назву тексту і пофантазуйте, про що може йтися в ньому, який за типом може бути цей текст.
IV. Основна частина уроку. Робота по темі.
1. Бесіда за малюнками.
- Розгляньте малюнки.
- Опишіть котиків.
- Як ви вважаєте, який у них характер? (Пустотливі, грайливі, тихі, ліниві.)
- Придумайте клички котикам.
- Пригадайте, як пишуться клички тварин.
- Хто з вас має котика? Як його звати? Який у нього характер?
- Як ви гадаєте, про кого ми будемо писати переказ?
2.  Перше читання тексту вчителем.
Подружилися
Котик Васько - пустун і витівник. Якось вранці надумав ганятися за синичкою, яку Миколка врятував від морозу. Йому коті лося погратися з нею. Такий переполох здійняв, що Миколка зачинив розбишаку до кроликової клітки.
Згадав хлопчик про кошеня тільки ввечері. Відчинив клітку й здивувався: Васько лежить поряд із кроликом, бавиться його довгими вухами. А той від задоволення аж очі примружив.
З тих пір Васько цілими днями просиджував біля клітки, чекаючи, поки кролик вийде з ним погратися. А коли Миколка випускав вухастого, то стільки було радощів у обох!
(За В. Васильченком)
- Який тип цього тексту? Чому? (Розповідь. Розповідається про подію.)
- Хто головні персонажі тексту?(Котик Васько, Миколка.)
3.  Тлумачення слів.
- Прочитайте з дошки значення слів.
Пустун - любить розважатися, бавитися, гратися, поводиться легковажно.
Витівник - любить розважатися, жартувати, вигадувати.
Розбишака - розбійник.
Переполох - загальна раптова тривога, хвилювання.
- Знайдіть у тексті словосполучення з цими словами.
4.  Орфографічна підготовка. Робота в зошиті.
- За звуковими моделями запишіть слова:
[радошч'і] - радощі
[в:ечеир'і] - ввечері
|бавиец':а] - бавиться
[вр'атував] - врятував
[васко]- Васько
[задоволеин:а] - задоволення
Знайдіть у тексті словосполучення з даними словами.
Фізкультхвилинка
Буратіно потягнувся.
Раз нагнувся, два нагнувся.
Руки в сторону розвів
-Мабуть, ключик загубив.
А щоб ключик відшукати,
Треба нам навшпиньки стати.
5.  Дописати слова з тексту переказу так, щоб утворилися словосполучення.
Надумав ганятися (за синичкою).
Лежить (поряд із кроликом).
Бавиться (довгими вухами).
Просиджував біля клітки (цілими днями).
Зачинив (розбишаку).
Згадав (ввечері).
6.  Складання плану (колективно).
Орієнтовний план
1. Переполох.
2. Здивування Миколки.
3. Незвичайні друзі.
7. Усний переказ тексту за планом.8.
8. Друге читання тексту вчителем.
9. Самостійне написання переказу.
10. Самоперевірка.
11. Читання переказів (2 — 3 учні). Аналіз текстів.
V. Підсумок уроку.
- Чого ви навчилися на уроці?
- Чи є у вас домашні тварини? Хто?
- Розкажіть про свою домашню тварину. За що ви її любите?
VI. Домашнє завдання.
Підготувати усну розповідь про домашню тварину.
Урок З
Білий лелека та великий строкатий дятел
Порівняльний опис
Мета: вчити складати в письмовій формі порівняльний опис; закріплювати вміння добирати синоніми, антоніми, писати слова за їх звуковими моделями; розвивати усне і писемне мовлення, спостережливість, увагу, пам'ять; виховувати інтерес до птахів.
Обладнання: робочий зошит; малюнки лелеки і дятла.
Хід уроку
I. Організація класу.
II. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1.  Відгадування загадок. Робота в зошиті.
Які ноги, такий ніс.
По болоту ходить скрізь,
хату на хаті має,
жабам рахунок знає.
(Лелека.)
Вірно людям я служу,
їм дерева стережу,
дзьоб міцний і гострий маю,
шкідників ним здобуваю.
(Дятел.)
Підкресліть слова, які допомогли відгадати загадки. Про що розповідають ці слова?
- Розгляньте малюнки (на дошці). Розкажіть про цих птахів.
2.  Слово вчителя.
- Сьогодні на уроці ми будемо складати порівняльний опис лелеки і дятла. Проведемо підготовчу роботу.
III.      Підготовча робота.
1. Робота в зошиті. Запишіть слова за їх звуковими моделями.
[живлеин':а] - живлення
[дз'об] -дзьоб
[д'атеил] - дятел
[здайец':а] - здається
[йашч'ірка] - ящірка
- Складіть з цими словами словосполучення.
2. Поясніть значення слів, добираючи синоніми.
Вирій (теплі краї).
Забарвлення (колір).
Пересуватися (рухатися).
3.  Доберіть антоніми.
Дрібний - крупний. Сирий - сухий. Загострений - тупий. Перелітні (птахи) - зимуючі (птахи). Довгий - короткий.
4.  Слухання дітьми науково-пізнавальних текстів. (Тексти може читати вчитель, а можуть переказувати спеціально підготовлені і учні.)
Лелека білий, або чорногуз
Це крупний птах з довгим, загостреним на кінці дзьобом, довгими ногами і довгою шиєю. Коли він складає крила з чорними кінцями, то ззаду здається чорним.
Селяться ці лелеки в місцях, де є сирі луки, болота, стоячі водойми. Лелеки споруджують гнізда з гілочок на дахах будинків, на деревах, на опорах високовольтних ліній. У гнізді буває три-п'ять яєць, які близько п'яти тижнів висиджують по черзі самець і самка. Слабких, кволих пташенят батьки викидають
з гнізда. Живляться чорногузи жабами, ящірками, комахами, молюсками, мишовидними гризунами.
Осінній вирій починається наприкінці серпня. Летять птахи вдень на великій висоті. Зимують в Африці.
5.  Бесіда.
- Якого розміру лелеки?
- Які в них ноги, шия, дзьоб?
- Чому лелеку білого називають чорногузом?
- Чим живляться чорногузи?
- Де проживають?
- Яке споруджують гніздо і де його розміщують?
- Чи відлітають у вирій? Коли саме і куди?
6.  Робота в зошиті.
Заповнення першої колонки таблиці. (Повністю заповнена таблиця подана нижче.)
Великий строкатий дятел
Цей птах середнього розміру. Для влаштування гнізда видовбує дупло. Великий строкатий дятел має гарне забарвлення: зверху чорне з білими плямами на крилах, а знизу біле. Підхвістя і потилиця у самця і молодих птахів червоні. Для дятла характерний міцний долотоподібний дзьоб, яким він добуває з-під кори і навіть з деревини комах і їх личинок. Язик у дятла надзвичайно довгий (8 - 14 см), змочений липкою слиною. Своєрідне розташування пальців, два з яких спрямовані вперед і два назад, гострі кігті дозволяють птахам вправно лазити по деревах. При цьому вони спираються на цупкий хвіст.
Улітку дятли перебувають у місцях гніздування, потім кочують по лісах і садах разом з іншими птахами у пошуках їжі.
7.  Бесіда.
- Якого розміру дятел?
- Розкажіть про забарвлення дятла.
- Які у дятла лапки, дзьоб?
- Чим живляться ці птахи?
- Де мешкають? Які у них гнізда?
- Чи відлітають дятли у вирій?
8.  Робота в зошиті.
Заповнення другої колонки таблиці.

Білий лелека, або чорногуз
                     Великий строкатий дятел
Розмір
Крупний птах.
Середній птах.
Забарвлення
Білий, крила
з чорними кінцями.
Зверху чорний з білими плямами на крилах, а знизу білий. Підхвістя і потилиця червоні.
Ноги
Довгі.
Короткі; кігті гострі.
Шия
Довга.
Коротка.

Дзьоб
Довгий, загострений на кінці.
Міцний, долотоподібний.
Живлення
Жаби, ящірки, комахи, молюски, мишовидні гризуни.
Комахи та їх личинки.
Гніздо
3 гілочок на дахах будинків, на деревах, на опорах високовольтних ліній.
Видовбують дупла.
Місце проживання
Сирі луки, болота, стоячі водойми.
Ліси, парки.
Вирій
Наприкінці серпня летять в Африку.
Зимують, перелітаючи з місця на місце.
Фізкультхвилинка
Посадимо гай
Щоб красувався рідний край
В зеленому гіллі,
Посадим на горбочку гай - {копають)
Сосну й дубки малі! (розводять руки)
Високі стануть дерева, (піднімаються навшпиньки)
Підіймуться до хмар, (піднімають руки)
У гаї житимуть сова, (машуть руками, як птахи)
Зозуля і шишкар.
Тут зійдуть проліски ясні, (присіли і поступово підіймаються)
Фіалки і розмай.
Розквітне ними навесні
Увесь зелений гай.
Протопче лиска тут сліди, (йдуть на місці, стрибають)
Прискоче й зайчик сам...
І люди, що прийдуть сюди, (йдуть на місці; поклонилися)
Спасибі скажуть вам.
(М. Познанська)
IV. Складання порівняльного опису зовнішнього вигляду поданих птахів.
1.  Бесіда.
- Які пункти таблиці відображають зовнішній вигляд птахів? (з 1 по 5-й)
- Складіть речення, в яких порівнюється розмір птахів (забарвлення, ноги, шия, дзьоб.)
- До якої частини тексту можна віднести ці речення? (До основної.)
- Придумайте зачин і кінцівку.
2. Слухання 2 — 3 усних порівняльних описів.
3. Самостійна робота.
4. Самоперевірка.
V. Перевірка самостійної роботи.
1.  Читання вчителем зразка твору.
Орієнтовний твір-опис
І великий строкатий дятел, і лелека білий мають дуже цікавий зовнішній вигляд, який допомагає їм пристосовуватися до навколишнього середовища.
Дятел зверху має чорне забарвлення з білими плямами на крилах, а знизу - біле. Підхвістя і потилиця в нього червоні. У лелеки білого чорний колір тільки на кінцях крил. Коли птах складає крила, то ззаду здається чорним. У дятла міцний долотоподібний дзьоб, яким він добуває з-під кори і в деревині комах та їх личинки. Лелека ж має довгий, загострений на кінці дзьоб, який допомагає йому живитися жабами, ящірками, молюсками, мишовидними гризунами. За допомогою довгих ніг лелека може пересуватися по болотах. Короткі ноги дятла мають гострі кігті, завдяки чому він лазить по деревах, опираючись на довгий цупкий хвіст.
- Хоча дятел і лелека мають багато різного в зовнішньому вигляді, обидва птахи приносять користь. Не ображайте птахів!
2.  Читання описів учнями. Аналіз текстів.
VI. Підсумок уроку. Бесіда.
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Чого ви навчилися?
- Хто задоволений своїм порівняльним описом?
- Чий опис вам найбільше сподобався?
VII.    Домашнє завдання.

Скласти усний порівняльний опис берези і горобини.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога